2021.GADA AKTVITĀTES
DARBS TIESLIETU MINISTRIJAS DARBA GRUPĀ
Ar Ministru prezidenta biedra, tieslietu ministra Jāņa Bordāna 2021.gada 17.februāra rīkojumu Nr.1-1/37 ir izveidota darba grupa Satversmes tiesas 2020. gada 12. novembra sprieduma lietā Nr. 2019-33-01 izpildei. Pirmā darba grupas sēde notika 2021.gada 5.martā.
2021.gada 9.aprīļa sanāksmē Apvienība pauda sekojošu viedokli:
TM darba grupa ir novirzījusies no
konkrētā Satversmes sprieduma izpildes, nav meklēti risinājumi ne likuma
grozījumiem, ne, pats svarīgākais, skatījuši risinājumus bērna interešu un
tiesību aizstāvībai.
Apvienība ir izdarījusi papildus
mājasdarbu – pagājušā nedēļā mums bija diskusija ar Zvērinātu notāru padomi,
Labklājības ministriju un VBTAI par viena vecāka ģimenēs dzīvojošu bērnu
tiesībām uz vēl kādas uzticības personas juridiskās tiesībām iesaistīties bērna
aprūpē. Risinājumi ir gan ar esošiem pilnvarojumiem, mantojumu līgumiem, gan
paplašinot Bāriņtiesu likumā paredzēto
regulējumu par vairāku aizbildņu iecelšanu.
Tādēļ esam nosūtījuši TM darba
grupas dalībniekiem savu priekšlikumu DL 155.panta 1.daļas grozījumiem, kas
paredz tiesības saņemt 10 dienu atvaļinājumu bērnam piedzimstot citai personai,
kas nav bērna tēvs. Tiesību paplašinājums nedrīkst aprobežoties ar partneri, ar
kuru bērna mātei varētu būt reģistrētas pāru attiecības, jo tas taisnīgi
nerisina visas situācijas, kad bērna mātei nav bērna tēva atbalsts uzreiz pēc bērna piedzimšanas.
“155.pants. Atvaļinājums bērna
tēvam, adoptētājiem vai citai personai
(1) Bērna tēvam ir tiesības uz 10
kalendāra dienas ilgu atvaļinājumu. Atvaļinājumu bērna tēvam piešķir tūlīt pēc
bērna piedzimšanas, bet ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc bērna piedzimšanas.
Ja bērna tēvs ir miris, bērna tēvam ir pārtrauktas aizgādības tiesības
vai bērna paternitāte nav atzīta vai noteikta, minētais atvaļinājums piešķirams
arī citai atbalsta personai, kura faktiski kopj bērnu.”
Jebkuri citi paplašināti risinājumi,
ko darba grupas dienas kārtībā ir ielikusi TM, paredz milzīgu fundamentālu tiesību
aktu maiņu, kurai jāieplāno gan laiks sabiedrības diskusijām, gan likumdevēja –
Saeimas - skrupulozs darbs ar katru likuma grozījumu. Tas ir vairāku gadu
jautājums.
Paralēli, bet nesaistīti ar Darba
likuma izmaiņām, Apvienība atbalsta paplašinātāku universālu mantisko attiecību
un pilnvarojumu apjomu reģistrāciju, kas nešķiro viendzimuma vai
heteroseksuālas, seksuālas vai kopīgā mājsaimniecībā dzīvojošu personu
attiecības. Tiesību apjoms, kāds būtu
šādu attiecību reģistrācijai, ir ļoti uzmanīgi jāvērtē, jo pastāv lieli riski
šādu attiecību reģistrēšanas izmantošanai nodokļu apiešanai saimnieciskos
darījumos. Tāpat vēlamies uzsvērt, ka šāds brīvprātīgs personu attiecību regulējums
nerisina vientuļo vecāku un viņu bērnu tiesību aizsardzību, kur otra vecāka
iesaiste bērna aprūpē nav iespējama, nav vēlama vai nenotiek pēc otra vecāka
brīvprātīgas izvēles.
Aicinām TM darba grupu atgriezties
pie konkrētā Satversmes tiesas sprieduma izpildes, lai vilcināšanās dēļ netiktu
pieņemti grozījumi DL 155.pantā kā rezultātā tiktu atcelta 155.panta 1.daļa,
kas paredz valsts garantētu atvaļinājumu bērnam tēvam. Paternitātes
atvaļinājuma atcelšana būs pretrunā ar Eiropas Padomes direktīvu Nr. 2019/1158
un tā sagraus ilgstošā laika periodā panākto sabiedrības uzskatu un regulējuma
maiņu par labu līdzsvarotākai un sabalansētākai bērna aprūpei starp bērna māti
un tēvu.
2021.gada 5.novembrī Apvienība atsāka savu dalību Tieslietu ministrijas darba grupā, lai
Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr. 2019-33-01 pieprasītajās Darba likuma
155.panta izmaiņās aizstāvētu Apvienības priekšlikumus.
Līdz tam Apvienība bija sarīkojusi aptauju par Paternitātes atbalsta izmantošanas problēmām un secinājusi, ka esošā Darba likuma regulējuma ietvaros Paternitātes pabalstu izmanto tikai nedaudz vairāk kā puse bērnu tēvu, līdz ar to likumdošanas izmaiņām jāsniedz ievērojami plašākas iespējas izmantot otrās atbalsta personas valsts atbalstu, bērniņam piedzimstot. Atsevišķu viendzimumam partneru situācijas risinājums būtu margināls un nesniegtu vēlamo ieguvumu no normatīvo aktu izmaiņām. Aptaujas dati pieejami šeit: Paternitates_pabalsts_aptauja_LDGBA.pdf
Kārtējā darba grupas sanāksme norisinājās šā gada 5.novembrī plkst.
13:30 – 15:30 videokonferences režīmā. Darba kārtībā bija Labklājības
ministrijas virzīto Darba likuma 155. panta grozījumu apspriešana un Tieslietu
ministrijas apkopojums par personu savienību tiesisko regulējumu ES un EEZ
valstīs.
Esošā redakcija:
155.pants. Atvaļinājums bērna tēvam, adoptētājiem vai citai personai
(1) Bērna tēvam ir tiesības uz 10 kalendāra dienas ilgu atvaļinājumu.
Atvaļinājumu bērna tēvam piešķir tūlīt pēc bērna piedzimšanas, bet ne vēlāk kā
divu mēnešu laikā pēc bērna piedzimšanas.
Apvienības izstrādātais un Tieslietu ministrijas darba grupai, kā arī Labklājības ministrijai 29/04/2021 iesniegtais priekšlikums atrodams šeit: Darba likuma grozijumu priekslikums
(1) Bērna tēvam ir tiesības uz 10 darba dienas ilgu atvaļinājumu.
Atvaļinājumu bērna tēvam piešķir tūlīt pēc bērna piedzimšanas, bet ne vēlāk kā
sešu mēnešu laikā pēc bērna piedzimšanas. Bērna tēvam, kura aizgādībā ir 3 un
vairāk bērni vecumā līdz 14 gadiem, ir tiesības uz papildus 5 darba dienu ilgu
atvaļinājumu.
(1.1) Ja bērna tēvs ir miris, bērna tēvam ir pārtrauktas aizgādības
tiesības vai bērna paternitāte nav atzīta vai noteikta, minētais atvaļinājums
piešķirams arī citai atbalsta personai, kura faktiski kopj bērnu.
(3.1) Ja bērna tēvam piešķirts atvaļinājums saskaņā ar šī panta (2.) un
(3.) daļu, tad papildus 10 darba dienas ilgs atvaļinājums tūlīt pēc bērna
piedzimšanas, bet ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc bērna piedzimšanas ir
piešķirams arī citai atbalsta personai, kura faktiski kopj bērnu.”
Labklājības ministrijas
piedāvātā likuma grozījumu redakcija:
(1) Bērna tēvam ir tiesības uz 10 darba dienas ilgu atvaļinājumu.
Atvaļinājumu bērna tēvam piešķir tūlīt pēc bērna piedzimšanas, bet ne vēlāk kā
sešu mēnešu laikā pēc bērna piedzimšanas.
(1.1.) ja bērna paternitāte nav atzīta (noteikta), tad citai personai,
kas nav bērna māte, ir tiesības uz 10 darba dienu ilgu atvaļinājumu, lai pēc
bērna mātes lūguma iesaistītos bērna aprūpē. Šādu atvaļinājumu piešķir tūlīt
pēc bērna piedzimšanas, bet ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc bērna
piedzimšanas."
Apvienība secina, ka
Labklājības ministrijas piedāvātajā likuma grozījumu redakcijā ir iestrādāti
sekojoši Apvienības priekšlikumi:
1) Atvaļinājuma pagarinājums no 10 kalendārām dienām uz 10 darba dienām
(tā ir arī ES regulas prasība nākotnē);
2) Atvaļinājuma izmantošanas perioda pagarinājums no 2 līdz 6 mēnešiem;
3) Paplašināts personu loks, kas var ņemt atvaļinājumu, gadījumos, kad
nav noteikta bērna paternitāte, dodot iespēju bērna mātei norādīt atbalsta
personu.
Apvienība secina un uz to vērsa arī Tieslietu ministrijas uzmanību, ka
Labklājības ministrijas priekšlikumā nav ņemti vērā sekojoši Apvienības
ierosinājumi:
1) nepieciešamība paplašināt tiesības saņemt valsts apmaksātu
paternitātes atvaļinājumu mātes norādītai atbalsta personai gadījumos, kad
bērna tēvs ir miris vai bērna tēvam ir pārtrauktas aizgādības tiesības.
2) paredzēt tiesības uz papildus 5 darba dienu ilgu atvaļinājumu bērna
tēviem, kura aizgādībā ir 3 un vairāk bērni vecumā līdz 14 gadiem.
3) nepieciešamība paplašināt tiesības saņemt valsts apmaksātu
paternitātes atvaļinājumu tēva norādītai atbalsta personai gadījumos, kad bērna
māte ir mirusi (vai nav rīcībspējīga kopt bērnu).
Apvienības aktivitātes īstenotas ar #ActiveCitizensFund #EEAgrantsLatvia finansiālu atbalstu.